Ha az autónknál az olajcserén akarunk spórolni, nagyobb kárt csinálunk, mint hasznot. Ezt tudják is az autótulajdonosok, mégsem tartják be sokan a 10 ezer kilométerenkénti olajcserét. A gyárak sok esetben 30 ezer kilométerenként javasolják az olajcserét, de ez részben igaz. Az előírt csereperiódus a motor újkorában megfelelő. Öreg motornál nem baj, ha rövidítjük az olajcsere periódust. Az olajcsere időszakát ekkor már jó, ha 30%-kal csökkentjük az új autóhoz javasolthoz képest.
Ha az autónkban van már néhány százezer kilométer, akkor a motor jobban szennyezi az olajat, ezért szükséges a rövidebb olajcsere periódus. De mi is történik, ha nem tesszük? A szennyezett olaj lerakódik, így szűkebbé teszi az olajjáratokat, a motor túlmelegedik, így felgyorsul a koksz képződés is és szépen lassan kivégzi a motort.
Lényeges, hogy az előírt olajat töltsük bele. Az autógyártók minden egyes motorhoz megadják a hozzá megfelelő olajat, tekintettel a viszkozitásra és a minőségre. Ezért nagyon fontos, hogy a kenőanyag kiválasztásánál figyeljünk az autógyártó előírásaira és olyan olajat válasszunk a cseréhez, amely megfelelő.
Nagyon fontos, hogy nem csak az olajat kell cserélni, hanem – mivel a szennyeződések nagy részét az olajszűrő felfogja, ezért – szükségszerű az olajszűrőt is kicserélni. Ha pedig már úgyis dolgozunk vele, cseréljük ki a levegőszűrőt is. Ezt pedig azért jó, ha megtesszük, mert ha tiszta a légszűrőnk, akkor a tökéletes üzemanyag égetéshez szükséges levegőmennyiséget megkapja a motor. Ezzel megelőzhetjük a motor teljesítményének romlását és az üzemanyag fogyasztás növekedését is.
Az autónak szüksége van a karbantartásra, használati tárgy, kopó alkatrészekkel, a megfelelő időben végzett olajcserével évekkel vagy kilométerekkel hosszabbítjuk meg a motor élettartamát. Nem mellékes szempont, hogy így megelőzhető egy-egy drágább részegység cseréje vagy javítása is.
Ha bizonyos időközönként ellenőrizzük az olajszintet, akkor sokat tettünk azért, hogy az autónk sokáig jól működjön.