Alkatrészvilág

ABS, fontos része az autójának

2016. június 06. 13:32 - Carvic

Az ABS mozaikszó, az angol Anti-lock Braking System rövidítése, jelentése blokkolásgátló fékrendszer.

Ez egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában.

unnamed.jpg

Története 1936-ban kezdődött, a blokkolásgátló fékrendszer szabadalmának bejegyzésével, azonban működőképes elektronikus vezérlésű blokkolásgátlót 1964-ben építettek be először kísérleti Mercedesekbe. Végül a Bosch rendszere működött hatékonyan és gazdaságosan, így 1978-ban lehetett ABS-t rendelni a Mercedes S-osztályába. Természetesen rendszer azóta gyorsabbá, precízebbé és könnyebbé vált. Ma már az ABS-re épül több, a menetbiztonságot javító rendszer, mint a kipörgésgátló ASR és az ESP is.

Ne feledjük, a szerkezet nem minden esetben csökkenti a fékutat. Az ABS fő célja, hogy vészfékezés esetén fenntartsa a jármű irányíthatóságát, és csúszós úton segít meggátolni az autó megpördülését fékezés közben.

Vannak azonban olyan útviszonyok, amikor megnő a fékút az ABS miatt. Ilyen a kockaköves út. Ebben az esetben egy-egy pillanatra a levegőbe kerül a kerék, ilyenkor az ABS elveszi a fékerőt és amikor a kerék újra a kőhöz ér, nem fog blokkolni, így irányítható marad az autó, viszont a fékút megnő.

Ha nedves az út, hótól vagy sártól, az ABS folyamatosan leszabályoz és nagy mértékben megnő a fékút.

Az ABS rendszereket az általuk alkalmazott érzékelők és szelepek száma szerint osztályozzák.

A két kerékre ható rendszer leginkább teherautókon használatos. A hátsó kereken helyezkednek el az érzékelők. A működéshez mindkét kerék blokkolása szükséges, ezért előfordulhat, hogy csökken a fékezés hatásossága, de nem hozza működésbe az ABS-t.

Négy kerékre ható rendszer, több van. Kettő, három vagy négy csatornás. A személyautóknál a leggyakoribb a három csatornás rendszer. Ebben a szisztémában, minden kerékre egy-egy érzékelő jut. Az első kerekeken külön-külön, a hátsó kerekeken egy közös csatornán elhelyezett szelep működik. Az első kerekek így függetlenül, míg a hátsók közösen fékeződnek.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://alkatresz.blog.hu/api/trackback/id/tr618784022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása