Alkatrész vásárlása előtt az ember több fontos kérdést is feltesz magának, de a válaszok nemcsak a költségeket határozzák meg:
Új vagy bontott autókból származó alkatrészeket vegyek?
Melyik a jobb: a gyári vagy az utángyártott?
Mindkét kérdés lényegében azt hivatott eldönteni, hogy az ember mekkora kockázatot vállaljon azért, hogy valamihez könnyebben vagy olcsóbban jusson hozzá.
És bizony a gyári alkatrészekkel kapcsolatban sok autós fejében kísértetiesen hasonló vélemény alakult ki, mint amit a márkaszervizekről hallunk úton-útfélen.
„Biztos csak lehúznak, nem értenek azok semmivel sem többet ahhoz a márkához!”
A józanul gondolkodók viszont sejtik, hogy a dolog többről szól, mint általánosításokról, és hogy a kérdésre nincs egyszerű válasz. Mi mégis megpróbáljuk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat, hogy a döntés végül felelősségteljes legyen.
Igen! Mi segítünk!
Kicsit kioktatásnak hangzik, de a lényegen nem változtat: egy problémákkal küzdő gépjármű megjavításakor a felhasznált alkatrész eredete legalább olyan fontos, mint a szerelésről gondoskodó szakember tudása és tapasztalata.
Ha könnyű a munka, akkor talán még jobban is. Nem véletlen, hogy a címbeli kérdést nem lehet egyetlen kézlegyintéssel elintézni!
Hogy miért?
Azért, mert az internet segítségével ma már bárki, bárhol és szinte bármilyen alkatrészt megvehet, legyen szó utángyártott vagy bontott darabról, és az új gyári alkatrészek szinte teljesen megkerülhetők.
Az utángyártott esetében azzal érvelhetünk, hogy nagy eséllyel ugyanazt kapjuk meg, csak épp olcsóbban. Azt gondoljuk, nem kell megfizetnünk azt, hogy közvetlenül az adott márkától kapjuk a szükséges darabot, mert az adott márka termékei biztos csak azért drágábbak, mert azért a gyár (pl. Ford vagy Opel) vállal szavatosságot.
A bontott alkatrészeket vásárlók pedig azt mondják, hogy egy alapos vizsgálat - avagy szakavatottnak gondolt vizuális (!) minőségellenőrzés - után látható, hogy valami még használható-e vagy sem. Lehet, hogy nem új, de ha jó, elmegy még az autó vele néhány ezer kilométert. „Legalább addig se költök feleslegesen...”
Sajnos mindkét érvelésben vannak hibák, ezért is döntöttünk úgy, hogy alaposan körbejárjuk a témát.
Lássuk az első kérdést:
Új vagy bontott alkatrészt vegyek?
Borzasztó csábítóan hangzik, hogy ugyanazért az alkatrészért sokszor még csak a felét sem kell kifizetni. Az ember csak lemegy a bontóba, kiválasztja, amit kell, megnézni, hogy minden rendben van-e vele, aztán viheti is az árut.
Bontó már szinte mindenhol van elérhető távolságban, ezért leselejtezett autóból származó, de a bontós elmondása szerint még működőképes alkatrészt valóban könnyen és gyorsan be lehet szerezni.
Nem mindegy az sem, hogy milyen alkatrész után kutatunk, hiszen egy visszapillantó tükör esetében még nem baj, ha nem csillan meg rajta a friss fényezés nyoma, de egy fékrendszer vagy kuplung esetében már más a helyzet.
Az előbbivel (egy menet közben helyéről kieső tükörrel például) nem kockáztatjuk a szükségesnél jobban a biztonságunkat, az utóbbi esetében viszont közel sem mindegy, hogy fennáll-e az anyagfáradás lehetősége.
A vezess.hu cikke kiválóan körbejárja, hogy milyen esetben célszerű messziről elkerülni a bontott alkatrészeket. Nem véletlen, hogy a féktárcsa a cikkíró egyik első, személyes történettel átszőtt ellenpéldája: fél évig bírta a strapát, de aztán a legrosszabb helyen okozott súlyos gondokat (az autópályán).
Sokunkat az ilyen tapasztalatok terelnek a helyes útra. Hiába ugyanis bizonyos törvényi előírások (például, hogy milyen feltételekkel lehet autót bontani, hogy kell átvenni a roncsokat, mit kell dokumentálni stb.), ha ezeket tényleg be is tartják a vállalkozások, akkor sincs semmi garancia arra, hogy
egy adott eszköz a nem látható helyeken is megfelel még a biztonsági és minőségi elvárásoknak;
ténylegesen mekkora futás van mögötte, és hol vannak a gyenge pontjai ebből fakadóan;
nem romlik el alattunk idő előtt.
Damoklész kardja
A bontott alkatrész éppen ezért egyfajta Damoklész kardja, ami az ember felett lóg, és bármikor ránk hullhat. Nem védi a fogyasztót semmi (nincs garancia); nem informálja semmi (például arról, hogy meddig számíthat biztonságos futásra).
A legjobban így fejezhetjük ki a lényeget: itt a vásárlás tényleg csak saját felelősségre történik. Kis túlzással élve a beszereléstől kezdve minden nap ajándék.
Hiszen hiába írja elő a törvény, hogy naprakész nyilvántartást kell vezetni (erről bővebben egy 2014-es hírből tájékozódhatunk), hiába kereshetünk utána a bontási átvételi igazolásnak, ez már másodlagos, ha az a bizonyos fékrendszer az autópályán megy tropára, amikor a leginkább szükségünk volna rá.
A rendesen működő, törvényeket betartó bontók esetében kisebb a lehetősége, hogy egyértelműen silány alkatrész kapjunk. De ezt leszámítva a bontós csak továbbad, és semmi esetre sem vállal olyan felelősséget alkatrészért, mint egy forgalmazó vagy viszonteladó.
Ráadásul azt a szakmai segítséget sem kapjuk meg (nevezetesen a kérdéseinkre a hasznos válaszokat), amiket egy új alkatrészeket értékesítő szolgáltatónál igen.
Cserébe persze a bontottnak megvan az az előnye, hogy az ára barátibb, a slágertermékek esetében pillanatok alatt kaphatunk a kívánt alkatrészből. Ugye, a suzukis tulajoknak ilyenkor széles a mosolyuk.
Mi a magunk részéről azt javasoljuk, hogy kerüljük a bontott alkatrészeket. Ahogy nem vennénk olyan élelmiszert sem, aminek nem ismerjük az eredetét, úgy mondjunk le a kétes bontott dolgokról is.
Nemcsak a biztonságunk érdekében, hanem azért is, mert hosszú távon nem ez a jó döntés.
A másik fontos kérdés: gyári vagy utángyártott
Azt leszögezhetjük, hogy bontóból még egy méretes csábítás esetén sem szabad vásárolni fékalkatrészt, kormánymű-alkatrészt, légzsákot, futóműelemet, a kerekek működésében szerepet játszó alkatrészt, sőt, gumit se.
A nagy valószínűséggel baleset vagy elhasználtság miatt érkező autók bontott alkatrészei időzített bombák. Szerencsére az utángyártott alkatrészek kapcsán nem ilyen rossz a helyzet, sőt.
Ezen a téren a szakma is megengedőbb, és van rá példa, hogy egy-egy termék van olyan jó (esetleg jobb), mint a gyári alkatrész. Itt van például a Meyle HD sorozata amelyre a gyártó 4 év garanciát vállal.
Érdemes átfutni ezzel kapcsolatban a Totalcar egyik több éves, de rendkívül korrekt cikkét, ami összefoglalja, mi is a különbség a gyári és az utángyártott között.
Nézzük:
A gyári is lehet rossz, az utángyártott is lehet jó (ahogy írják: „a világ nem feketéből és fehérből áll”).
Statisztikailag a gyári alkatrész jobb minőségű de persze nagyságrendekkel drágább is.
Viszont ne engedjük magunkat becsapni: egy több éve működő, utángyártott alkatrészeket előállító cég esetében a minőség valószínűleg megfelelő, hiszen hosszú távon elképzelhetetlen a működés akkor, ha valami orbitális csalás van a háttérben.
Maximum a garanciális feltételek nem ugyanazok; egy nagyobb márka nem engedheti meg magának azt a presztízsveszteséget, hogy ne vállaljon megfelelő szavatosságot.
Csakhogy...
Az autógyártó autót gyárt, ritkábban alkatrészt
Tény és való, hogy sok autómárka külső beszállítókkal gyártatja le a maga „gyári” alkatrészeit. Az utángyártott alkatrészektől csak azért különböztethetjük meg, mert ezektől a partnerektől a márkák nem sajnálják (annyira) a kis titkokat.
Hogy milyen legyen az ideális fékbetét, futóműelem, féltengely, felni vagy tömítés.
De sok esetben ugyanazokat (vagy ugyanahhoz körhöz tartozó) alkatrészgyártókat bízzák meg a munkával, akiknek az utángyártott termékeit máskor a sárba rántjuk. A bérmunkának ugyebár megvannak ilyenkor az előnyei.
Nem véletlen, hogy a Totalcarnál is kihangsúlyozzák: nincs fekete és fehér. A jobbról néha csak azért hisszük el, hogy jobb, mert remekül működik a háttérben a marketinggépezet. Sok esetben a kialakítás azonos, sőt, még a logo is, ahogy azt ebben a cikkben is olvashatjuk.
Például itt van ez: az utángyártott alkatrészeket gyártóknak sokszor szigorúbb követelményeknek kell megfelelniük, mint a gyári alkatrészeknek. Ahogy az említett cikk is írja: minősítő jelet egy utángyártott termék csak akkor kaphat meg, ha a gyakorlatban is teljesít. És még gazdaságosabb is, hiszen olcsóbban juthatok hozzá.
Ne gondoljuk azt se, hogy egy utángyártott alkatrész után nem jár garancia: egy Európában működő, itt termékeket értékesítő cégnél szóba sem jöhet, hogy egy hibás darabért ne vállalja a szavatosságot.
Érdemes ezeknek a dolgoknak még a vásárlás előtt alaposan utána járni, vagy ha ehhez sem időnk, sem kedvünk, akkor legalább megbízható autóalkatrész-forgalmazókat válasszunk.
Ott, ahol számít az, hogy csak minőségi alkatrészek kerüljenek a gépjárművekbe.