Nem túlzunk sokat, ha azt mondjuk, hogy szinte mindenki, akinek volt szerencséje saját autó vásárolni, gondolt már valamifajta tuningra.
És tuning alatt nem feltétlenül a világító küszöbre vagy a csicsás spoilerre gondolunk, hanem bármire, amivel szebbé, kényelmesebbé vagy épp funkcióját jobban teljesítővé tehetjük gépjárművünket.
Ha valaki szeretné átalakítani a hangrendszert vagy csak szeretné kicserélni a belső kárpitokat, az ugyanúgy tuningol, mint aki látványos karosszériaelemekkel díszíti autóját, vagy épp csak turbóval akarná felpörgetni a teljesítményt.
Sajnos rengeteg igénytelen tuningot lehet látni az utakon, és azt sok esetben igencsak öncélúan használják az autósok, pedig az ilyen jellegű upgrade megfelelő hozzáállással rendkívül hasznos lehet.
Egy autó bizonyos elemeinek javítása, maga az igény a gépjármű jobbá és szebbé tételre ugyanis jó dolog. Feltéve, ha úgy csináljuk, ahogy kell.
Nem véletlenül használtuk a címben az "igényes tuning" kifejezést, hiszen azzal még akár növelhetünk is autónk értékén.
Mi az a tuning?
Mivel külön Wikipédia oldal foglalkozik a tuninggal, sőt, több másik helyen is olvashatunk róla, ezért nem érdemes dagályos értelmezésekre pazarolni az időnket.
A tuning alatt lényegében azokat az átépítéseket vagy átalakításokat értjük, amik megváltoztatják (javítják, módosítják) a gépjárművek gyári kivitelét. Beszélhetünk műszaki és optikai átalakításokról, de legyen szó bármilyen típusú tuningról, a cél minden esetben az, hogy a végeredmény koherens legyen.
Hogy a különböző hozzáadott panelek emeljenek az autó összképén, ne pedig elvegyenek belőle. Lényegében személyre szabhatóságról beszélünk, és a tuningot épp ezért alapból nem a gyártók végzik el: mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy a saját igényeinek megfelelően javítson a vásárolt autón állapotán.
Tuning lehet az autó belső terének vagy a külső megjelenésének a módosítása, valamint a motor teljesítményének javítása. A fejlesztés általában magánúton történik (valaki önszorgalomból dönt mellette), de előfordul az is, hogy egy márka dobja piacra egyik népszerű típusának feljavított változatát.
A tuningnak is vannak ésszerű határai
Biztosan láttunk már túlzásba vitt (túl csicsás vagy épp túl macsós) végeredményt: ez történik akkor, ha a különböző fejlesztések nem feltétlenül koherensek egymással. Márpedig a tuning sosem lehet öncélú.
Ahogy azt a Totalcar írta egyik cikkében, legyen szó bármilyen megoldásról, nem érdemes magunkat behülyítve tönkretenni az autónkat, és nagy költségekbe verni a családi kasszát csak azért, hogy aztán villoghassunk valamivel.
Mi is kihangsúlyoztuk azt az autó-alkatrész vásárlásával kapcsolatban1, hogy a felelősségteljes vásárlás mindennél fontosabb, és ennek megvannak a maga trükkjei. Csak azt vegyük meg, ami feltétlenül szükséges, vagy amit teljes mértékig ki tudunk gazdálkodni.
De vannak egyéb dolgok is, amiket észben kell tartani. Egy motor teljesítményének javításakor például nem árt, ha tudjuk, hogy egy nem gyári alkatrészekkel történő tuning csökkentheti annak várható élettartamát. Vagyis egy átalakítással kockázatunk, és ezért előfordul, hogy abból nem jövünk ki jól.
Hogy tuningolhatok okosan?
Fontos leszögezni, hogy az átlagos autótulajdonos szemszögéből igyekszünk szemlélni a dolgokat, nem pedig a luxusautók vagy autókülönlegességek átalakítóinak nézőpontjából.
Éppen ezért az okos tuningoláshoz józanság és kellő odafigyelés szükséges. Ahogy azt az előző fejezetben is írtuk, nem árt, ha valamivel gátat szabunk az ízléstelen és túlzó megoldásoknak.
A következő dolgokat érdemes szem előtt tartani:
Pénztárcánk mélysége: Annak tükrében, hogy mire van feltétlenül szükségünk. Ami kihagyható és csak feleslegesen csökkenti a családi megtakarítást, arra ne költsünk.
Igényesség: Mert számít, hogy milyen képet sugallunk magunkról, és az a dolog, ami nem illeszkedik szervesen az egészbe, az csak elvesz az összértékből. Ráadásul ritkán látunk ügyvédet agyontuningolt sárga Renault-val.
A tuning végeredménye: Ne kockáztassuk meg azt, hogy csökkentjük az autó értékét vagy véletlenül a teljesítményét. Érdemes kikérni egy szakember véleményét, valamint olvassunk utána a lehetőségeknek; számít ilyenkor, hogy van-e valakinek hasonló tapasztalata.
A beszerzendő alkatrészek minősége: Gyári vagy utángyártott? Ne sajnáljuk az időt attól, hogy alaposan körbejárjuk a kérdést: adott alkatrészt melyik gyártótól és mennyiért éri meg beszerezni? A cél az, hogy jó befektetést csináljuk, és ne kelljen idő előtt cserélni vagy javíttatni az adott alkatrészt.
Növeli-e kiadásainkat az adott alkatrész használata a gépjárművünkben? Ha igen, akkor kalkuláljunk azzal is, hogy azt a hirtelen jött pluszkiadást ki kell termelni.
Erősen javallott olyan alkatrészeket vásárolni, amik nemcsak illeszkednek a kocsinkhoz, de amelyet speciálisan az adott típushoz szánja a gyári vagy utángyártott alkatrészeket készítő cég.
A lényeg mindig az, hogy ne csináljunk kárt. Ne rontsunk az autó állapotán.
A Totalcar ráadásul szűk három éve írt egy olvasásra erősen ajánlott cikket a jó chiptuningról, és ők is felteszik a kérdést, mely szerint okosabb-e az egyszerű autótulajdonos vagy szerelő (aki például a tuningot végzi) a gyári mérnököktől. Ha nem, ne is próbálkozzunk.
A cikk tanulsága is az, hogy válasszunk olyan céget, amely képes elvégezni az adott tuningot, és nem kockáztatja sem a végeredményt, sem autónk egységét.
A gyári és az utángyártott alkatrészekkel kapcsolatban pedig korábban2 volt már egy rendkívül alapos írásunk, ami bemutatja, hogy nem érdemes félni az utángyártottól, sőt, nem érdemes túlságosan felmagasztalni a gyárit sem.
A legfontosabb kérdés: növeli-e autónk értékét a tuning?
A fentiekből jól látható, hogy cikkünkkel leginkább azt tanácsoljuk az olvasóknak: józan ésszel, okosan és helyes bankroll-menedzsmenttel (ügyelve a pénztárcánkban lévő pénzmennyiségre) végrehajthatunk igényes tuningokat.
Az Examiner.com írását pedig azért is megéri elővenni (főleg az angolul tudóknak), mert a szerző alaposan körbejárja a kérdést: növeli-e az autónk értékét a tuning, valamint van-e valami járulékos kockázat, amivel számolnunk kell?
A gyártók természetesen számítanak arra, hogy megjön a felhasználók ihlete és vágya egy-egy felújításhoz, és hogy szép profitot termelhetnek ki a különböző extrák eladásából. A drága alkatrészek és hozzávalók pedig automatikusan azt az érzetet keltik, hogy beépítésükkel azonnal növeljük az autó értékét.
Pedig ez nem feltétlenül van így: ahogy az autóknak, úgy a különböző alkatrészeknek is van amortizációja, és lehet, hogy amiről azt hisszük, hozzádob pár tízezret (százezret) a kocsi értékéhez, az valójában nem oszt, nem szoroz.
Hogy akkor milyen típusú tuning lesz, amivel nő az autóm értéke? Elmondható, hogy minél általánosabb, vagyis minél több ember által felhasználható dolgokkal javítunk autónkon, annál nagyobb eséllyel ér többet a gépjármű.
Hogy miért? Mert ezek a dolgok több embernek jelentenek majd előnyt, ha például eladásra kínáljuk az autónkat. Egy jobb hangrendszer, egy alufelni, egy jobb légkondicionáló rendszer többet ér, mint néhány felesleges optikai tuning. És ne feledjük azt sem, hogy sokan nem vennének olyan autót, ami nem gyári, hiszen az átalakítástól kezdve nem tudni, hogy ki, miért és miképp upgradelte és használta.
Ha ez szépen vezetve van (ha például szerelő épít be bizonyos dolgokat), és tényleg látszódik, hogy az átalakítás nem a kék helyzetjelzőre vagy épp furcsa színekre fújt belső műanyagokra megy el, akkor viszont nincs okunk félni. A szolid bodykitek, lámpák még beleférnek.
Az autót amúgy sem csak eladásra tartjuk (ergo nem feltétlenül befektetési célra vesszük), és lebegjen az a szemünk előtt, hogy ha egy-egy átalakítás nem ront a helyzeten, sőt, a mi kényelmünket vagy hangulatunkat javítja, akkor rosszat már nem tettünk az átalakítással.