Alkatrészvilág

Alkatrészek-gyártók a nagyvilágból - 1.rész

2016. február 15. 11:20 - Cromax Autó

14372865_l.jpg

Egy autó megvásárlásakor - legyen az használt vagy új - kevés leendő tulajdonos jár utána annak, hogy az adott márka alkatrészei miképp szerezhetők be, mely cégek felelnek a gyári (OE) alkatrészek előállításáért, vagy hogy mekkora költséget jelent azok berendelése.

Esetleg: kiváltható-e a gyári alkatrész jó minőségű utángyártottal?

Pedig az emberek átérzik ennek a fontosságát, elég csak arra gondolni, hogy mennyien tudják, mi a különbség egy Suzuki vagy egy tipikus amerikai autó alkatrésze között. Igen, az előbbi piszkosul olcsó, a másik meg pofátlanul drága.

Az autógyártó érdeke

Mégis, a kérdés ennél sokkal összetettebb, és néhány tapasztaltabb autóvásárló ezt a szempontot sem felejti el mérlegeléskor.

Mielőtt megismernénk a nagyvilág legnagyobb alkatrész-gyártóit (ami ugyebár szubjektív felsorolás, lévén hosszú lenne, ha mindenkit aprólékosan be szeretnénk mutatni), érdemes áttekinteni, mit is értünk gyári és utángyártott alkatrészek között.

Ahogy a neve is mutatja, a gyári alkatrész birtokolja az adott márka ajánlását, ezáltal magasabb minőség és teljes körű garanciális ügyintézés "várható" el vele kapcsolatban.

Az utángyártott (aftermarket) alkatrészek alatt viszont lényegében azokat a termékeket értjük, amelyeket egy-egy meghatározott típushoz (típusokhoz) készítenek, de nem feltétlenül az adott autógyár ajánlásával.

Kézzel fogható példával: Ford Focus-unkba vásárolhatunk olyan fékrendszert, amit a Ford ajánl (és azt a márkaszerviz beszereli, majd jótáll érte), vagy a szükséges alkatrészt megvehetjük egy független gyártótól. 

Csakhogy a példa nagyon lesarkított, hiszen számos utángyártott alkatrész jobb, mint a gyári (OE); olcsóbb, valamint rendelkezik megfelelő garanciával, csak a szavatosságot nem az autó és a márkaszerviz, hanem az alkatrész gyártója biztosítja.

Érdemes átfutni előző cikkünket a témával kapcsolatban (arról, hogy gyári vagy utángyártott alkatrészt éri-e meg jobban venni), de egy fontos poént már előre lelövünk: nem is feltétlenül az OE és az aftermarket közötti különbség számít, sokkal inkább az, hogy melyik cég felel a gyártásért.

Ha a nagyok egyike, akkor biztosak lehetünk abban, hogy minőségi megoldásokat kapunk. Éppen ezért érdemes átnézni, kikre is számíthatunk autóalkatrészek terén.

ATE

Az ATE egy németországi vállalat, amely több mint száz éves tapasztalattal a háta mögött ma már a világ első számú fékrendszer-gyártójának mondhatja magát.

Kiváló és megbízható termékek gondoskodnak a biztonságos (és eredményes) fékezésről, és a cég alkatrészei nemcsak hogy megfelelnek a szigorú követelményeknek, de komoly kutatások és minőségellenőrzési szisztémák gondoskodnak a hibátlan futásról.

Legyen szó fékpofákról, fékbetétekről vagy féktárcsákról, az ATE neve egyet jelent a kiemelkedően magas minőségről.

És hogy kiknek szállít a világszerte elismert cég? A BMW mellett a Porschénak, valamint a távol-keleti két nagyágyúnak, a Toyotának és a Hondának.

BERU

Szintén német, és szintén komoly múltja van a BERU-nak, amely gyújtó- és izzítógyertyák előállításával foglalkozik. Abban is hasonlóságot vélünk felfedezni a fentebb említett ATE-val, hogy a BERU-nál is csak a kimagasló minőségben hisznek, és emiatt a vásárlók elismerik és szeretik a márkát.

BERU alkatrészek leginkább német (BMW) és francia (Peugeot) kocsikba kerülnek, de szinte mindegyik nagy márka az ő termékeit ajánlja ki gyári alkatrészként. Nem véletlen, hogy a benzinmotoros autók izzítógyertyáinak esetében a BERU az európai piac vezető beszállítója.

Az 1997 óta a tőzsdén is megtalálható.

BOSAL

Egy országnyival nyugatabbra utazunk, egészen pontosan a hollandiai Alkmaarba. A gyártót 1923-ban alapították, de mára több országban is vannak leányvállalati, így többek között Magyarországon.

A kecskeméti üzemben három gyártó, a Bosal-Storz, a Bosal-Oris és a Bosal-Autóflex gyárt alkatrészeket; sejthető, hogy azért ők komoly "rokonságban" állnak egymással. Nevükhöz kiváló emelők, utángyártott vonóhorgok és vonógömbök, szélfogók, kipufogórendszerek és katalizátorok fűződnek.

A cég beszállítója az Audinak, az Opelnek, a Volvónak, a Mercedes-nek, a Fiatnak, a Chevroletnek, a Toyotának, a Mitsubishinek és a Peugeotnak. Gyári beszállítói a Skodának.

Nem véletlen, hogy a minőség számukra is fontos, és hogy minden esetben gondoskodnak arról, hogy megőrizzék a megbízhatóság képét.

BOSCH

Kérem szépen, a harmadik német gyártónál járunk, és aki ismeri a sztereotip vélekedést az ottaniak precizitásáról, az ezen nem is lepődik meg. A Bosch-csoport ugyanis csak öregbíti a németekről kialakult képet a megbízhatósággal és tartóssággal kapcsolatban.

Az anyacég még az ATE-nál és a BERU-nál is idősebb (1886-ban alapították), és egy kicsit nagyobb is azoknál, lévén közel 300 ezer alkalmazott dolgozik érte világszerte. Igazi multi, jelen esetben annak minden pozitív hozadékával.

A felhasználókat pedig nem a 4,5 milliárd eurós kutatás-fejlesztési pakett ténye, hanem annak eredménye győzi meg: elektromos-, dízel- és fékalkatrészek, valamint lámpák és gyújtógyertyák tekintetében nehéz jobban találni ugyanis a Bosch-nál.

Nem véletlen, hogy listába szedni is izzasztó azoknak az autógyártóknak a nevét, akik tőle rendelnek alkatrészeket.

CIFAM

A többiekhez képest fiatalnak számít a Cifam, hiszen alig 40 éve, 1979-ben alapították Olaszországban, és csak később (1996-ban) vásárolta fel a nála is nagyobb Metelli-csoport.

A Cifam a kiváló fék- és kuplunghidraulikáinak köszönheti hírnevét, és a tények az ő esetében is önmagukért beszélnek: egyrészt 90 országba exportálnak, másrészt szinte teljesen lefedik a világot.

Ráadásul sok nagyhoz hasonlóan nemcsak a nagykereskedéseknek és az autógyáraknak szállít közvetlenül, hanem a vásárlóknak is. Aki elég érettnek érzi magát, megpróbálkozhat a közvetlen rendeléssel, de azért még mindig kényelmesebb és biztosabb ezt egy hazai viszonteladón keresztül megtenni.

Ettől függetlenül a minőségre nem lehet panasz.

És hogy miért olyan nagy az érdeklődés utána? Azért, mert a Cifam specialistának számít a fékmunkahengerek terén, és mert rendkívül precíz, megbízható és biztonságos termékeket készít.

DENSO

A DENSO az egyik legnagyobb alkatrész-gyártó a világon. 1949-ben alakult meg a Toyota-csoportból kiválva, de a kötelék valamelyest megmaradt (a Toyota több mint harminc százalékát birtokolja a DENSO-nak).

A japán gyártónak több európai országban, így Magyarországon is van gyára, és a cég nemcsak magas minőséget garantál a fogyasztóknak, de mindezt környezettudatos módon is teszi.

Harmincnál is több autógyárnak szállítanak be (így például a Toyota mellett a Nissannak, az Isuzunak, a Nissannak, a Jaguarnak, a Rovernek és a Fordnak), és többek között nyomócsöves befecskendező-rendszert, légszűrőket, benzines injektorokat, gyújtógyertyákat és légkondicionálókat biztosítanak a partnereknek.

FERODO

A Ferodo neve mára összeforrt a prémiumkategóriás fékrendszerekkel, hiszen az angol gyártó közel 120 éve készít kiváló alkatrészeket az igényes vásárlóknak, és még a marketing terén is élen jár (gondoljunk csak a brit utakra festett híres szignóra).

Jellemző a cégre, hogy kiemelt figyelmet fordít a technikai innovációra és a termékfejlesztésre, ráadásul nemcsak az autó-, hanem a motorversenyzésben is igyekszik minél fontosabb szerepet játszani.

Szinte az összes autótípus számára rendelkeznek biztonságos, hatékony és tartós megoldásokkal, valamint számos nagy gyártónak beszállítói.

Bizonyos termékeket speciálisan egyes járműgyártóknak (azok igényei és magas elvárásai szerint) fejlesztettek ki, de általánosan jellemző az alkatrészeire a könnyű beszerelési lehetőség, a hosszú élettartalom, a jobb vezetési biztonság, a csúcsra járatott vezetési élmény, valamint a széles körű választék.

TAKATA

A világ egyik legjelentősebb autóipari biztonsági rendszereket gyártó vállalata több mint 80 éve alakult Japánban, de ma már Németországban is van központja a cégnek.

A világpiacra szállító Takata többek között légzsákrendszereket, gázgenerátorokat, kormánykerekeket, gyermekvédelmi rendszereket és biztonsági öveket gyárt.

Beszállítója többek között a Mercedes-nek, a BMW-nek, a Chryslernek, a Fordnak, a Hondának, a Mazdának, a Nissannak és a Toyotának.

TEXTAR

Az egyik legismertebb fékalkatrész-gyártó 1931-ban jött létre, és ő is szereti hangoztatni, hogy a minőség számára mindenek felett áll. Gyári minőséget és kifinomult fékkomfortot garantál, valamint jellemző rá a hosszú élettartam.

Beszállítója a Mercedes-nek, a Porschénak, az Audinak, és a BMW-nek; Textar-fékbetéteket találunk a Q7-ben, az X5-ben, a Sprinterben, a C-Class W204-ben, a 997 Turbóban, valamint a Cayenne-ben.

Impozáns, nemde?

Mi a helyzet Magyarországon?

Pár évvel ezelőtt olvashattunk már róla, hogy Magyarország lényegében autó- és alkatrészgyártó-nagyhatalom lett.

A teljesség igénye nélkül nézzük meg, melyek azok az üzemek, amikre büszkék lehetünk.

Ajkán a francia Le Bélier autóbiztonsági alkatrészeket gyárt jövő évtől kezdve, miközben a Musashi Hungary Ipari Kft. Audikba, Jaguarokba és Hondákba készít alkatrészeket az Ercsiben található üzemben.

Ahogy írtuk, üzeme van idehaza a Borsalnak, valamint a DENSO-csoportnak, a BOSCH-csoportnak, az F. Segurának, a Federal Mogulnak, a Johnson Electric-nek, a Learnek, a Linamarnak, a Modine-nak, a Takatának, a Wescastnak és a Veritas-nak.

Magyarországon több mint 600 járműipari vállalat több mint százezer embernek ad munkát, és rendkívül komoly szerepe van a teljes ipari termelés tekintetében.



1

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://alkatresz.blog.hu/api/trackback/id/tr478392048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása