Alkatrészvilág

Az autó és a jeges idő - Milyen alkatrészek vannak veszélyben, ha beköszöntenek a mínuszok?

2016. január 22. 13:50 - Cromax Autó

17858281_l.jpg

A hideg idő beálltával nemcsak mi érezzük magunkat kellemetlenül, de bizony a minket kiszolgáló gépjárművek is megszenvedik a jeges perceket.

A háttérben pedig nem az autógyártók nemtörődömsége áll, sokkal inkább a fizika: hogy Murphy törvényét idézzük, ami befagyhat, az be is fog fagyni, és ami elromolhat a hidegben, az el is fog romlani, efelől ne legyenek kétségeink.

Érdemes ezért átnézni, hogy a tél és a hideg idő közeledtével miképp minimalizálhatjuk (vagy épp kerülhetjük) el a későbbi bajokat, és hogy mik azok az alkatrészek, amelyek veszélyben vannak a mínuszok érkezésével.

Tél előtt az első teendő: felkészítés

A téli felkészítés nemcsak a szervizesek által kitalált felesleges és kihagyható hóbort. Egy kis odafigyeléssel ugyanis egy sor problémát elkerülhetünk, ha ezt beiktatjuk az éves rutinba.

Mivel sok felületen és sokszor elmondják, ezért mi csak egyetlen mondatot szentelünk a téli autógumikra: egy kellemesebb téli időjárással megáldott országban ez esetleg elhagyható, de a magyar viszonyok ismeretében nálunk szinte kötelező darab, amivel a mi és a többiek autójának épsége mellett saját magunk biztonságát is megóvhatjuk.

Az évszaknak megfelelő gumiabroncs mellett legalább ennyire fontos a hűtőfolyadék fagyálló szintjének és fagyáspontjának ellenőrzése. Utóbbi esetben Magyarországon mínusz 25-30 fokra érdemes belőni a határokat, és ezt egy benzinkúton könnyedén meg is tehetjük.

De nemcsak a hűtőfolyadéknak érdemes kibírnia a fagyokat, hanem a szélvédőmosónak is: a mosórendszer fagymentesítése (a nyári folyadék kispriccelése) után egy pár száz forintos beruházással be tudjuk szerezni az igazán hideg időket kibíró folyadékot.

A téli évszak beköszönte előtt ajánlatos a lámpák és fényszórók alapos ellenőrzése (hibátlanul működnek-e), a futómű és a fékek felmérése, az ablaktörlők állapotának vizsgálata (nem törölnek-e csíkosan), valamint az ajtótömítések, gumielemek és fényezetlen műanyagelemek glicerines spray-vel történő befújása.

Hasznos az akkumulátor ellenőrzése vagy épp cseréje (utóbbit akkor, ha idősebb, három évesnél régebbi akksiról beszélünk), hiszen hidegben ezek teljesítménye alapból rosszabb, és a motorok beindítása ezáltal jóval nehezebb. Célszerű a hideg beköszönte, sőt, akár rendszeresen az indítás előtt az akkusaruk és a kábelek érintkezőinek megtisztítása, valamint a saruk glicerinnel történő megkenése.

Sokszor kihagyják, pedig fontos a hajtószíjak és a légszűrő ellenőrzése; az akku-problémák miatt pedig a rutinosabbak bikázásra alkalmas kábelt is tartanak maguknál. Ha pedig nagyon havas tájakon járkálunk (vagy ott, ahol kötelező), akkor szerezzünk be hóláncot is.

Parkolás télen: milyen állapotban hagyhatom magára az autómat?

Télen az autó állapotát nemcsak az határozza meg, hogy miképp készítettük fel, hanem az is, hogy egy-egy használat után miképp hagyjuk magára; és szinte mindegy, hogy egy városi parkolóról vagy a ház előtti feljáróról beszélünk.

Sokan javasolják, és valóban hasznos tanács az ablaktörlők felhajtása ilyenkor, hiszen a lapát gumirésze könnyedén hozzáfagyhat a szélvédőhöz. Ha ezt nem vesszük észre, és ebben az állapotban kapcsoljuk be, akkor nemcsak az üveghez fagyott gumi leszakadását kockáztatjuk, de rosszabb esetben az ablaktörlő villanymotorja is tönkremehet.

Előbbinél is több ezer forintos a kár, hiszen új lapátokat kell vennünk, utóbbi pedig még ennél is feleslegesebb módon terheli meg a családi kasszát.

Kültéri parkolás esetén erősen javallott egy hideget és csapadékot kibíró ponyva beszerzése, hiszen autónknak is szüksége lehet egy féltve óvó kabátra, ami megvédi őt a téli időjárás viszontagságaitól. Aki megteheti, garázzsal lepi meg magát; és bizony, bár ez drága mulatság, hosszú távon kifizetődő befektetés.

Sokszor találkozhatunk a kézifék befagyásának problémájával is: a megállás után behúzva hagyott kézifék bowdenje még az újabb (de mechanikus megoldást használó) autóknál is be tud fagyni, ezért jobb, ha inkább a kocsit sebességbe rakva parkolni.

Indulás és közlekedés farkasordító hidegben

Hóval beborított, félig-meddig átfagyott autóval indulni nemcsak esztétikai szempontból aggályos; persze, nem jó, ha a motorháztetőre rárakodott hórétegtől nem látszódik milyen férfias kocsival állunk bele a reggeli közlekedésbe, de a hanyagság inkább biztonsági szempontból aggályos.

A nem rendesen letakarított autóról lehulló nagyobb hórétegek ugyanis balesetveszélyesek: nemcsak az autóvezető látását akadályozhatják meg, hanem a többi közlekedőnek is kellemetlenségeket okozhatnak.

Éppen ezért erősen javallott indulás előtt a gépjárművet alaposan letakarítani egy kefével vagy seprűvel, hogy az tisztán vághassunk neki az útnak. Az igazán körültekintő sofőrök pedig nemcsak a szélvédőről, hanem a motorháztetőről, a kocsi oldaláról és tetejéről is letakarítják a rárakódott csapadékot.

Tiszta kilátás, tiszta viszonyok; a problémát ráadásul kaparás nélkül, kényelmesen, jégoldó spray-vel is megoldhatjuk a szélvédő esetében.

A tapasztaltak télen gumiból készült magas peremű szőnyeget raknak a lábtérhez, hogy a cipőkről leolvadó hó ne ivódjon bele a szövetbe. Nem szerencsés, ha a kárpitban így teszünk kárt...

Fontos emellett még az is, hogy mindig legyen nálunk jégoldó (még akkor is, ha távirányítós az autó zárja), és hogy két vagy három évente cseréljük ki az elemeket a távirányítóban.

Kiemelt szerepet kap télen az olajszint rendszeres ellenőrzése, valamint a gyakori mosatás; utóbbi esetben jó, ha viaszréteget is biztosító programot kérünk, hiszen a hó, a só és a latyak komolyan igénybe veszi az autónk fényezését.

A motor melegítésével kapcsolatban elmondható, hogy az 1-2 percig (alapjáraton történő) járatás nem árt a téli időszakban, azonban hosszú percekig (5-10 percig) nem érdemes ezzel babrálni, hiszen a katalizátor a motor terhelése mellett éri leghamarabb az üzemi hőmérsékletet.

Alkatrészek, amelyek nem szívlelik a hideget

Ahogy fentebb is elmondtuk, a hideget leginkább két alkatrész-típus nem szereti: a gumiból készült alkatrészek és az akkumulátor.

A német autókklub, az ADAC statisztikája szerint a helyi sárga angyalokat 2012-ben 900 ezer alkalommal hívták indítási segítségért (legtöbbször a hideg téli napokban), és az akkumulátorral kapcsolatos problémák szinte minden évben éllovasnak számítanak a hibalistákon.

A gumialkatrészek lefagyását szilikonspray-vel kerülhetjük el, és ezen sem célszerű spórolni, hiszen több ponton is kockáztatunk egy-egy óvatlansággal (írtuk is fentebb az ablaktörlő lapátjának példáját, de felhozhatjuk még a gumikédert is).

Hidegben az akkumulátorral kapcsolatos probléma a másik egyik leggyakrabban előforduló nehézség: az éjszakai mínuszokban az akksik teljesítménye annyira leesik, hogy a motor beindítására már nem lesznek képesek. Ez persze megelőzhető azokkal a dolgokkal, amiket fentebb is írtuk, de mivel rendszeresen előforduló bajforrás, érdemes kiemelten odafigyelni erre a téli évszak beköszöntével.

Néhány szakértő nem javasolja az alufelni használatát a jeges időszakban, de ennek nem biztonsági oka van: a problémát az jelenti, hogy a felni fényezését kikezdheti a sós latyak, és a mínuszokban rideggé váló elem könnyebben is megsérülhet.

És hogy mire figyeljünk még oda? Arra, hogy bármilyen problémánk is adódik, mindig megfelelő minőségű alkatrésszel pótoljuk a sérült, tönkrement régit. Ez a tanács egész évre szól, nem csak a téli időszakra.

Egy kétes eredetű, funkcióját csak korlátozottan ellátni képes alkatrész nemcsak pénzkidobás az ablakon, de komoly biztonsági kockázatokkal is jár.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://alkatresz.blog.hu/api/trackback/id/tr778286224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása